Svenska Influensers

Svenska Influensers

Influenser – Ett framtidsjobb?

Att vara influensers är en åtråvärd syssla för många. Det är dock relativt få som kan livnära sig på detta nya arbete men med senaste årens utveckling kan det säkert bli fler som arbetar med detta i framtiden.

Att vara influenser går i stora drag ut på att göra sig så känd som möjligt, ibland inom ett speciellt område. Många influensers jobbar med skönhetsprodukter och en del är mest inriktade på klädmode.  När ett företag vill marknadsföra en produkt kontaktar man influensern som mot betalning lägger ut inlägg om företagets produkt på influenserns sociala medier. Detta ersätter i många fall tidningsreklam eller reklaminslag i TV och radio.

 

Hur började det?

Några av de första som man nog kan kalla för pionjärer var Paris Hilton och familjen Osborn. De blev kända och omtalade trots att sociala medier inte fanns på den tiden. De hade sina egna TV-program och man fick följa dem på olika sätt, ungefär som man kan gör nu i sociala medier. Den stora skillnaden var att programmen oftast sändes vid en speciell tidpunkt och att man inte kunde välja att se det när man ville.

Paris Hilton och the Osborns var ungefär som familjen Kardashian, vars TV-serie "Keeping up with the Kardashians" varit mycket populär i flera år. Familjens kändisskap började med att pappa Robert i familjen Kardashian, var försvarsadvokat åt O J Simpson i slutet av 90-talet. Efter det har det löpt på och familjen har varit med i alla möjliga sammanhang. I september 2020 bestämde man sig dock för att lägga ner TV-serien "Keeping up with the Kardashians".

 

Svenska influensers

I Sverige har vi influensers som varit i rampljuset ett bra tag. Många menar att Isabella Löwengrip, BlondinBella, var en av de första som kunde försörja sig på att ta betalt för inlägg på till exempel sociala medier. Hon startade sin blogg 2005 när hon var 14 år och 2015 hade bloggen 1 miljon unika besökare per vecka. En person som var tidig att synas på Youtube var Pewdiepie, Felix Kjellberg, som la ut filmer där han kommenterade olika spel. I oktober 2019 hade han fler än 100 miljoner prenumeranter på sin Youtubekanal och man tror att hans olika företag drar in cirka 77 miljoner kronor i veckan. 

 


Lista svenska influensers

 


Ta reda på mer om andra mediakändisar