Privatägda elbilar har dubblats på ett år - Drivmedel i Sverige 2019

Publicerad: 2019-11-14
Uppdaterad: 2020-01-31

Antalet privatägda elbilar i Sverige har dubblats under det senaste året och laddhybrider har ökat med över 25 procent. Samtidigt blir dieselbilen mer populär medan allt fler bensinbilar försvinner. 

I artikeln kan du läsa om:

 

Kraftig ökning i antalet laddbara bilar

Förra året kunde Ratsit visa att elbilar och laddbara bilar utgör en väldigt liten del av den privatägda personbilsflottan. Det är fortfarande sant. Men årets siffror visar på en stor ökning av laddbara bilar i de svenska hemmen.

Antalet rena elbilar har mer än dubblats sedan förra året. Mot slutet av 2018 fanns endast 5 300 privatägda elbilar i landet, medan det idag kör 10 959 rena elbilar på Sveriges vägar. Det är en ökning med 107 % på endast ett år. Även antalet laddhybrider har ökat med 25 %, eller totalt 19 007 bilar, under samma period.

Enligt siffror från elbilsstatistik.se, vars statistik omfattar både privatägda och företagsägda elbilar, fanns det totalt 27 450 rena elbilar i Sverige under årets tredje kvartal. Vid samma period förra året fanns 14 064 rena elbilar. Det innebär att tillväxten fortsätter så väl privat som bland företag, och att privatägda elbilar just nu utgör hela 42 % av den totala elbilsflottan.

- Det är intressant att laddbara bilar tar mer plats på svenska vägar. Kanske är detta ett tecken på att vi tar större ansvar för vår miljöpåverkan. Eller så kanske teknologin börjar bli bra nog för att motivera den höga prislappen, säger Anders Johansson, VD på Ratsit.

Elbilar i Sverige har ökat med
107 %
sedan 2018.
Det finns minst en elbil i
90 %
av Sveriges kommuner.
Privatägda elbilar utgör
42 %
av rena elbilar i Sverige.

Diesel fortsätter att ersätta bensin

Medan de laddbara bilarna växer i popularitet sker ett skifte mellan de fossila jättarna.

Under det senaste året har nära 69 000 bensinbilar avregistrerats eller tagits ur bruk, vilket är en minskning på 1,86 %. Antalet och andelen bensindrivna bilar har minskat i alla Sveriges län och 90 % av Sveriges kommuner.

Samtidigt har antalet dieselbilar ökat. Det finns idag nära 66 000 fler dieselbilar än för ett år sedan, vilket nästan helt ersätter de bensinbilar som försvunnit.

- För 10 år sedan var bensinbilar nära 85 % av alla personbilar i landet. Idag är de endast 66 %, och det mesta av marknadsandelarna har gått till dieselbilen. Den trenden fortsätter även i år. Så det verkar alltså inte som om regeringens beslut om miljözoner förra året har påverkat dieselbilens popularitet, säger Anders Johansson.

Precis som för bensinbilar ser även dieselbilarnas trend likadan ut i hela landet. Antalet dieselbilar har ökat i alla Sveriges län, och i alla kommuner utom två; Simrishamn och Danderyd.

Bensin är fortfarande det enskilt vanligaste drivmedlet bland svenska personbilar, men de står nu för en aningen mindre andel än förra året. För 2019 utgör bensinbilar 66 % av privatägda personbilar, medan dieselbilar utgör 28 %.

Fler elbilar i hela Sverige

Antalet privatägda elbilar har ökat nästan överallt i Sverige. Det län som sett störst procentuell ökning är Kronobergs län. Där har antalet vuxit med hela 163 %, eller från 78 rena elbilar 2018 till 205 stycken idag. Gävleborgs län kommer in på en andraplats i tillväxt, och har sett en ökning på 155 %, eller från 62 till 158.

163
% ökning av privatägda elbilar i Kronobergs län.

I absoluta tal är det fortfarande Stockholms län som är hem åt flest privatägda elbilar. Där finns i dagsläget 2 534 stycken, vilket motsvarar 0,33 % av den totala bilflottan i länet. Västra Götaland kommer in på en andraplats med 2 056 elbilar totalt och en andel på 0,25 % av personbilarna i länet.

0,33
% eller 2534 stycken privatägda elbilar är registrerade i Stockholms län.

Kommunerna där laddbart går hem

Förra året kunde vi konstatera att elbilen främst gick hem på platser med högre snittinkomst, mer tätbebyggelse och god laddinfrastruktur. Den trenden fortsätter även i år, med Danderyd, Lidingö, Ekerö och Vaxholm som de kommuner med högst andel elbilar i sin bilflotta.

I Danderyd utgör den rena elbilen nästan 1 % av privatägda personbilar. Det är en bra bit över den totala andelen i landet, som för 2019 är 0,2 %. Tillväxten av elbilar i Danderyd är dock inte lika stor som i resten av landet. Det totala antalet har ökat från 80 till 135, eller med nästan 70 %. Däremot så har alla icke-laddbara drivmedelstyper minskat i Danderyd under senaste året.

Snart finns en elbil i varje kommun

Trots att elbilen är som mest etablerad i de välbärgade Stockholmskommunerna så får den sakta men säkert fäste på alla platser i landet.

Förra året kunde vi visa att det var hela 25 kommuner i Sverige där det inte fanns en enda privatägd elbil. I år kan vi meddela att det endast är 7 kommuner som helt saknar elbilar. Dessa kommuner återfinns i Norrbottens, Dalarnas och särskilt Västerbottens län.

Sorsele kommun är dessutom den enda kommunen i Sverige som inte har en enda privatägd elbil eller laddhybrid.

Kommuner som saknar elbilar 2019

Sammanställning av statistik: Drivmedel i privatägda personbilar, Sverige

Tabellen redogör för hur antalet privatägda bilar med ett visst drivmedel ser ut i 290 kommuner. De drivmedel som är listade i tabellen är bensin, diesel, el, bensin/el och övrigt. Inom kategorin "övrigt" ingår drivmedel som metangas, motorgas och gengas. Tabellen visar också hur många personbilar det finns per privatperson samt per hushåll. Du kan enkelt sortera i tabellen för att närmare titta på statistiken.

Kommun Län Personbilar per person Personbilar per hushåll Bensin Diesel El Fossilt/El Bensin/Etanol Övriga Kommun Personbilar per person
Laddar ...

Om datan

Analysen för artikeln är baserad på antal privatägda personbilar i Sverige som har matchats mot adresser i personregistret. Datan inkluderar samtliga privatägda personbilar i Sverige, och omfattar både bilar i trafik och avställda bilar. Avregistrerade eller skrotade fordon är ej inkluderade. Statistiken är hämtad från Ratsits databas av adresser samt fordonsdata hos Ratsit, vilken kommer från Trafikverket. Det innebär att statistiken inte inkluderar några personbilar ägda av företag. Personer i statistiken är alla levande människor över 16 år registrerade i Ratsits databas och som återfinns i taxeringskalendern Ratsitkatalogen. Siffrorna gäller inte för en viss tidsperiod, utan för ett specifikt ögonblick under kvartal tre, 2019, då statistiken togs fram.

De procentandelar och siffror som refererar till det totala på Sverigenivå inkluderar också skyddade adresser. Dessa adresser är inte inkluderade i den data som presenteras på kommunnivå.