Har du testat vårt Chrometillägg?  -     Ratsit Find?   Läs mer

Vanliga frågor/FAQ

I menyn nedan har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om Ratsit och våra produkter. Skulle du mot förmodan inte få svar på din fråga ber vi dig kontakta vår kundservice.


Produkter och tjänster


Varför har ni tagit bort Medium-upplysningen?
Vi hade minst efterfrågan på Medium-upplysningen så vi valde att ta bort den. Istället så utökade vi Anmärkningskontroll med ”Datum Skuldsaldo” och ”Summa Skuldsaldo”. Tanken är att Anmärkningskontroll ska vara tillräcklig i fler fall än tidigare så att våra kunder får ett genomsnittligt lägre pris på sina upplysningar. Om du har varit en frekvent användare av Medium tidigare och nu känner att du vill upphöra med att vara kund p.g.a. förändringen så betalas ditt saldo tillbaka vid förfrågan om detta. Kontakta då kundservice.
Hur beställer jag en kreditupplysning?
Du måste vara en validerad privat- eller företagsmedlem samt inloggad för att kunna köpa en kreditupplysning (undantaget om du tar en kreditupplysning på ett aktiebolag, ekonomisk förening eller stiftelse då behöver du inte vara validerad). Uppmaningen att beställa valideringskod kommer när du försöker köpa en kreditupplysning och ej tidigare har genomgått valideringen.

Gör så här:
  • Sök fram det företag eller den person du är intresserad av i sökmotorn.
  • I träfflistan klickar du på företaget/personen så att gratisrapporten visas.
  • Inne på gratisrapporten har du nu möjlighet att köpa flera tillgängliga produkter för företaget/personen du sökt på. Klicka på den produkt du vill köpa.
  • Du kommer nu till en sida där du först kan kontrollera priset. Om köpet gäller en produkt som kräver utskick av en upplysningskopia måste du här bekräfta att du ha legitimt behov att köpa upplysningen.
  • Enligt nya regler måste du som användare validera din identitet vid varje tillfälle som kreditinformation nyttjas. Köper du en kopiepliktig produkt kommer därför köpet i nästa stega att kräva att en SMS-kod skickas till din mobiltelefon.
  • För dig som privatmedlem kommer ditt köp sedan att slutföras med Klarna Checkout. Har du pengar kvar på ett Ratsitkonto kommer dessa att dras i första hand. När köpet är klart visas upplysningen direkt på skärmen och vill du ha den utskriven klickar du på utskriftsymbolen.
  • För dig som företagsmedlem har du tre möjligheter att genom föra ditt köp. Antingen betalar du med pengarna direkt från på ditt Ratsitkonto, Klarna faktura eller med kortköp via Dibs.XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
  • Då du valt betalningsmetod får du i vissa fall fylla i dina uppgifter.
  • Du skickas sedan till en sida på vilken du får tillgång till produkten.
Hur beställer jag en Ratsitkatalog?
Gör så här:
  • Du kan hitta den katalog du söker genom att klicka på knappen "Ratsitkatalogen" i menyn högst upp på sidan, eller på ikonen under sök på startsidan. Du kommer då till en sida där du kan söka på önskad kommun katalogen ska omfatta.
  • Du kan även nå Ratsitkatalogen inne på specifika personer. Sök då fram en person och klicka på personens namn i träfflistan. Inne i personrapporten kan du sedan välja produkten "Ratsitkatalogen". Du kommer då till en sida genom vilken du kan köpa den Ratsitkatalog där personen du sökt på bor.
  • På denna sida kan du se vad som ingår i katalogen, vad produkten kostar samt se exempel på hur en katalogsida kan se ut.
  • Tryck på knappen "Köp Ratsitkatalogen" för att gå vidare.
  • Du får nu se en produktbeskrivning där du ser vilken produkt du valt, antal och summa.
  • Är du privatkund betalat du genom Klarna Checkout. Fyll i dina uppgifter och tryck "Slutför köp".
  • Som företagskund har du möjlighet att betala med Ratsitkonto, Dibs betalkort eller Klarna faktura. Välj betalmetod och klicka på "Fortsätt".
  • Fyll i de uppgifter som krävs och klicka på "Slutför köp".
  • Ditt köp av Ratsitkatalogen är nu klart och katalogen skickas till din brevlåda (tar normalt 4-7 arbetsdagar).
Hur lång är leveranstiden på en Ratsitkatalog?
Vi strävar efter att leverera katalogen så att den når mottagaren inom 4-7 arbetsdagar. Leveransen kan dock ta upp till 10 arbetsdagar vid försäljningstoppar, kampanjer och när taxeringsuppgifter uppdateras (månadsskiften). Har du inte fått din katalog inom 10 arbetsdagar från beställningsdatum är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Hur aktiverar jag företagsbevakning?
Sök fram det företag du är intresserad av genom att använda sökmotorn. Klicka på företaget i träfflistan så att du kommer till företagsrapporten. Under översikten högst upp i rapporten finns en liten knappe med texten "Bevaka företag" – klicka på knappen för att bevaka företaget. Du har nu lagt upp detta företag på bevakning i din bevakningslista. Du måste vara validerad privat- eller företagsmedlem samt inloggad för att kunna lägga upp ett företag på bevakning. När du aktiverat företagsbevakning kan du se händelser på företaget. Dessa når du antingen på företagsrapporten under blocket "Bevakningshändelser" eller på "min sida" under företagsbevakning. På min sida kan du se alla företag du har under bevakning, händelser kopplat till dem med mera.
Hur aktiverar jag Självbevakning?
Du måste vara validerad privatmedlem samt inloggad för att kunna aktivera såväl gratis- som betalversionen av Självbevakning. Uppmaningen att beställa valideringskod kommer när du försöker aktivera Självbevakning och ej tidigare har genomgått validering. Du kan även beställa valideringskod via "min sida". Du kan sedan se de händelser som är kopplade till dig på "min sida" under självbevakning. För utförligare beskrivning av Självbevakning klicka här.

Sökmotor och register


Kan ni ta bort mig ur era register?
Man kan inte välja om man vill vara med i ett kreditupplysningsregister eller inte, detta eftersom dessa register skall omfatta alla personer i Sverige över 16 år som inte har skyddad identitet eller sekretessmarkering. Man ansöker om skyddade uppgifter hos Skatteverket.
Hur ofta uppdateras era register?
Våra register uppdateras varje dygn. Det kan dock ske en fördröjning i uppdateringen av vissa uppgifter eftersom de myndigheter vi hämtar vår information ifrån registrerar sina uppgifter manuellt. Taxeringsuppgifter för privatpersoner uppdateras fyra gånger per år. Detta sker i samband med att Skatteverket redovisar deklarationerna (juni, augusti, september och december). Företag har 7 månader på sig att redovisa sitt bokslut efter bokslutsperiodens slut. Efter att bolagsverket godkänt årsredovisningen tar det mellan 25-40 dagar innan vi visar det i vår rapport. Relationer uppdateras tisdag till lördag. Vid giftermål eller skilsmässa kan det ta upp till 1-1,5 månad innan det syns i våra register på grund av att registrering sker manuellt hos Tingsrätten, Skatteverket och Folkbokföringen. När registreringen är gjord uppdateras våra register automatiskt. Ratsit.se visar inte avlidna personer. När en person avlider uppdateras våra register efter 2-3 veckor. Företagsadresser från SCB uppdateras varje torsdag. Folkbokföringsadresser uppdateras varje dygn. Det tar 2-3 dagar innan det uppdateras hos Ratsit.se. Information om fastighetsinnehav hämtas från senast inlämnade deklaration.
Är det lagligt att förmedla sådan information som visas på Ratsit.se?
Ja, det handlar om offentlig information som även finns tillgänglig hos olika myndigheter. Vi har bara samlat informationen på ett ställe – Ratsit.se. Utförligare beskrivning finns under Lagar & juridik
Varför visas företag som är avregistrerade?
För att skapa en nyanserad helhetsbild är det viktigt att visa samtliga bolag en person är/har varit aktiv inom, även om det är inaktiva bolag. Skälet är att även ett inaktivt bolag har en ekonomisk historia och denna ska ingå i helhetsbilden. Det finns ingenting i kreditupplysningslagen som anger hur länge ett kreditupplysningsföretag får lagra historisk företagsinformation. Vår leverantör har dock infört vissa gallringsregler, vilket innebär att aktiebolag och dess bolagsengagemang tas bort fem år efter avregistreringsdatum. Enskilda firmor med bolagsengagemang tas bort tre år efter avregistreringsdatum.

Medlemskap, kundvillkor, validering


Hur beställer jag ett nytt lösenord?
Ditt användarnamn är detsamma som din e-postadress. Har du glömt ditt lösenord går du till "logga in" på Ratsit.se och klickar på "glömt lösenord", så får du omgående ett nytt lösenord skickat till din e-postadress.
Hur ändrar jag mitt användarnamn?
Ditt användarnamn är detsamma som din e-postadress. Vill du byta användarnamn behöver du kontakta kundservice så hjälper de dig med detta.
Varför får jag inget aktiveringsmail vid medlemsregistreringen?
När du ska aktivera ditt konto skickas ett e-postmeddelande till dig. I detta finns en blåmarkerad länk, alltså ingen kod. Klicka på länken så kommer du vidare till aktiveringen. Om det inte fungerar att klicka på länken kan du kopiera den och klistra in den i din webbläsare. Har du inte fått något e-postmeddelanden, kontrollera ditt spamfilter. Om det inte finns där, kontakta vår kundservice så hjälper de dig.
Var hittar jag köp- och medlemsvillkoren?
Aktuella villkor finns under menyn "min sida". När du genomför ett köp måste du alltid godkänna de senaste villkoren.
Varför får jag ingen faktura av Klarna?
Klarna skickar fakturor via e-post, inte per brev. Hittar du inte fakturan i din inkorg, kontrollera om den finns i ditt spamfilter. Om inte, kontakta Klarna direkt, eftersom de har hand om all fakturahantering via webbinsättningar. På deras hemsida www.klarna.se hittar du deras kontaktuppgifter.
Varför ska jag validera mitt konto?
Det finns särskilda regler i samband med att du tar kreditupplysningar på en privatperson, ett handelsbolag, ett kommanditbolag eller en enskild firma. Bland annat ska det skickas ut en upplysningskopia till den omfrågade som innehåller uppgifter om vem som tagit upplysningen. Vi behöver alltså säkerställa att den som tar upplysningen är den person eller det företag som den utger sig för att vara. Du behöver bara validera ditt konto en gång.
Hur validerar jag mitt konto?
En uppmaning att validera ditt konto kommer automatiskt om du inte har gjort detta tidigare och försöker aktivera ”självbevakning” eller köpa en kreditupplysning som omfattas av regeln för upplysningskopia. Du kan även beställa valideringskod överst under "min sida" om du inte gjort det tidigare. Väljer du att vi skickar valideringskoden via brev skickas koden till din folkbokföringsadress. Har du ett mobilabonnemang registrerat på ditt namn kan du istället välja att skicka koden via sms till det nummer nu valt i listan bland dina telefonnummer. Du behöver bara validera ditt konto en gång. Valideringskoden skriver du in på samma sida där du beställde koden. När det är gjort kan du använda tjänster som kräver validerat konto direkt.
Vad är ett Ratsitkonto?
Ratsitkontot är ett personligt konto som kan användas av dig som företagskund. Kontot fungerar ungefär som ett kontantkort, d.v.s. du för över pengar till ditt Ratsitkonto via kort (kommer under Maj) eller faktura enligt vissa standardbelopp. Därefter kan du använda Ratsitkontot att betala med när du köper produkter. Ratsitkontot är knutet till din medlemsprofil och visas under "min sida", d.v.s. det blir åtkomligt först när du loggar in. Ratsit kontot har även tidigare kunnat användas av dig som privatmedlem. Detta har dock tagits bort men har du pengar kvar där så kommer dina köp i första hands att dras från Ratsitkontot när du handlar.
Varför fryser saldot inne?
På Ratsit.se köper kunden rätten att ta ut varor (upplysningar, kataloger etc.) för ett visst belopp under en period av 180 dagar. För denna "uttagsrätt" betalar kunden samma belopp som kunden ges rätt att ta ut varor för. Betalningen sker via kort eller faktura och beloppet registreras på Ratsitkontot (som kunden disponerar över). När kunden köper rätten att ta ut produkter genomförs själva köpet, d.v.s. vid denna tidpunkt övergår pengarna på Ratsitkontot i Ratsits ägo. Kunden har samtidigt erhållit rätten att ta ut varor på Ratsit.se för motsvarande belopp under en tidsperiod om 180 dagar. Denna tidsperiod förlängs med ytterligare 180 dagar varje gång kunden tar ut en ny vara, oavsett vad denna vara kostar. Detta innebär att om kunden tar ut en vara minst var 180:e dag förlängs tidsbegränsningen tills hela det insatta beloppet är förbrukat. Om kunden inte tar ut någon vara under 180 dagar upphör rätten att ta ut varor dagen efter, vilket innebär att beloppet fryser inne. Vi informerar om Ratsits kontosystem i våra medlemsvillkor, vilka våra kunder måste godkänna innan de kan handla hos Ratsit.se. Vi skickar även påminnelser via e-post i god tid innan tidsbegränsningen går ut (30, 21,14,7, 3 och 1 dag innan). I dessa meddelanden ger vi instruktioner om hur kunden kan förlänga tidsbegränsningen med ytterligare 180 dagar. Liknande 180-dagarsregler finns hos flera internetföretag. Varför har vi valt detta system? Det finns en mängd olika betalningsformer, kundsystem och produktpaketeringar på marknaden: styckköp, mängdköp, abonnemang, prenumeration m.m., vilka i sin tur kan betalas via del-, efterskotts- eller förskottsbetalning. Vi på Ratsit har valt ett system som fungerar ungefär som ett tidsbegränsat kontantkort, men eftersom tidsbegränsningen förlängs vid varje köp innebär det i praktiken att det inte finns någon tidsgräns så länge du är en aktiv kund. Det finns flera skäl till att vi har valt detta system. Ett är att vi inte får bedriva bankverksamhet genom att tillhandahålla kundkonton med "riktiga pengar" innestående utan tidsbegränsning och uttagsrätt. Ett annat är att Aktiebolagslagen inte tillåter att ett bolag bygger upp en skuld som godtyckligt kan falla till betalning och därmed äventyra bolagets fortlevnad. Alternativ om saldot fryser inne. Om ditt saldo har fryst inne kan du få hela beloppet återinsatt om du hör av dig inom tre månader. Meddela Ratsits kundservice att du har för avsikt att bli aktiv kund igen så hjälper de dig.

Upplysningskopia och legitimt behov


Varför har jag fått en avisering om upplysningskopia?
Om du har fått en avisering via sms, brev eller e-post om att en kreditupplysning är uttagen på dig beror det på att en av våra kunder har tagit en kreditupplysning på dig. Det är endast den person som beställt kreditupplysningen som vet skälet till detta. Undrar du varför en kreditupplysning tagits på dig, kontakta frågeställaren som står angiven på upplysningskopian. Har du frågor gällande innehållet i kreditupplysningen ber vi dig först läsa om våra kreditupplysningar under menyn "tjänster" i huvudmenyn. Finner du inte dina svar där så är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Vad är en upplysningskopia och vad innehåller den?
I samband med att någon, via ett kreditupplysningsföretag, hämtar en kreditupplysning på en privatperson, en enskild firma, ett handelsbolag eller ett kommanditbolag skapas per automatik en kopia av kreditupplysningen. Det är denna kopia som kallas för "upplysningskopia", ibland även "omfrågekopia" eller "kopia till omfrågad". När företag tar en upplysning anger vi endast företagets namn, adress och organisationsnummer på upplysningskopian, d.v.s. aldrig vem på företaget som har tagit upplysningen. Vi lämnar inte heller ut personens namn vid förfrågan om detta.
När och hur skickar ni en upplysningskopia?
Fr.o.m. den 15 maj 2011 tillämpar vi följande regler för både privatpersoner och företag när de tar kreditupplysningar:
  • Det skickas alltid en upplysningskopia när du tar en kreditupplysning på en privatperson, en enskild firma, ett handelsbolag eller ett kommanditbolag.
  • Det skickas aldrig någon upplysningskopia när du tar en kreditupplysning på ett aktiebolag, en ekonomisk förening eller en stiftelse.
  • Kopiepliktig information (d.v.s. information som genererar upplysningskopia) är information som är av ekonomisk art, t.ex. betalningsanmärkningar, inkomst, rating och scoring.
  • Även vem som är make/maka är kopiepliktig information. För att distribuera aviseringen (meddelandet) om att en kreditupplysning tagits kommer vi i första hand att använda e-post, i andra hand sms och i tredje hand fysiskt brev, vilket skickas till folkbokföringsadressen. I aviseringen lämnas en kod och den omfrågade personen hänvisas till sidan minupplysning.se. Där uppges koden som lämnades i aviseringen och personen ser den aktuella upplysningskopian direkt på skärmen.
Vad är minupplysning.se?
Min Upplysning Sverige AB är en servicebyrå för meddelandetjänster som bl.a. förmedlar aviseringar på uppdrag av kreditupplysningsföretag. När kopiepliktiga kreditupplysningar tas på Ratsit.se skickar Min Upplysning Sverige AB ett meddelande till den omfrågade om att det finns en upplysningskopia att hämta på webbplatsen minupplysning.se.
Vad är ett legitimt behov för att ta en kreditupplysning?
Det är krav på att en upplysning på en privatperson endast får beställas om du har ett legitimt behov av upplysningen. Legitimt behov finns om du avser ingå ett kreditavtal eller liknande med personen som beställningen avser eller om det finns eller förbereds en avtalsförbindelse där det är nödvändigt att göra en ekonomisk riskbedömning.
Nedan är exempel på avtal som uppfyller kravet på legitimt behov:
  • kreditavtal
  • kreditköp
  • fakturaköp
  • avbetalning
  • borgensavtal
  • leasingavtal
  • hyra av egendom (exempelvis bostad)
  • anställningsavtal avseende ekonomiskt ansvar (chefstjänst).
Är du osäker på om du har ett giltigt skäl att beställa en upplysning var god kontakta kundtjänst innan upplysningen beställs. Brott mot bestämmelse om legitimt behov är straffbart enligt kreditupplysningslagen (1973:1173) § 9 och 19 §. Notera att en upplysningskopia sänds till den omfrågade personen med uppgift på vem som har beställt upplysningen. Legitimt behov krävs dock inte vid beställning av upplysning på näringsidkare, d.v.s. företagare, styrelseledamöter, delägare, VD och enskilda näringsidkare.
Påverkas kreditvärdigheten av kreditupplysningar?
Kreditupplysningar som tas via Ratsit.se påverkar inte kreditvärdigheten hos den omfrågade. Vi visar ingen information om hur många och/eller vilka företag/personer som hämtat en kreditupplysning på den omfrågade tidigare. Kreditvärdigheten baseras endast på den information som just den dagen finns registrerad i våra databaser.