FAQ
Vanliga frågor/FAQ
I menyn nedan har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om Ratsit och våra produkter. Skulle du mot förmodan inte få svar på din fråga ber vi dig kontakta vår Kundservice.
Produkter och tjänster
Är det anonymt att använda Lönekollen?
Ja, det är 100% anonymt. Personen du söker på får aldrig veta att du har gjort en sökning. Lönekollen är ingen kreditupplysning och därav finns inget krav på kopia till efterfrågad. Du kan med andra ord smidigt använda Lönekollen utan att någon annan ser det.
För att förenkla för dig som användare har vi sparat dina sökningar i din personliga historik under Mina Sidor, så att du själv enkelt kan gå tillbaka och se vilka Lönekollar du har gjort tidigare. Den här informationen är endast synlig för dig och ingen annan.
Hur beställer jag en kreditupplysning?
Du måste identifiera dig med BankID för att köpa en kreditupplysning eller anmärkningskontroll
Gör så här:
Sök fram det företag eller den person du är intresserad av i sökmotorn.
I träfflistan klickar du på företaget/personen så att gratisrapporten visas.
Inne på gratisrapporten har du nu möjlighet att köpa flera tillgängliga produkter för företaget/personen du sökt på. Klicka på den produkt du vill köpa.
Du kommer nu till en sida där du först kan kontrollera priset. Om köpet gäller en produkt som kräver utskick av en upplysningskopia måste du här bekräfta att du ha legitimt behov att köpa upplysningen.
Enligt nya regler måste du som användare validera din identitet vid varje tillfälle som kreditinformation nyttjas. Köper du en kopiepliktig produkt kommer därför köpet i nästa stega att kräva att du identifierar dig med BankID.
För dig som privatmedlem kommer ditt köp sedan att slutföras med Klarna Checkout. När köpet är klart visas upplysningen direkt på skärmen och vill du ha den utskriven klickar du på utskriftsymbolen.
Som företagskund har du möjlighet att betala med Ratsitkonto eller Klarna Checkout. Välj det alternativ som passar dig och klicka på "Fortsätt".
Då du valt betalningsmetod får du i vissa fall fylla i dina uppgifter.
Du skickas sedan till en sida på vilken du får tillgång till produkten.
Hur beställer jag en Ratsitkatalog?
Gör så här:
Du kan hitta den katalog du söker genom att klicka på knappen "Ratsitkatalogen" i menyn högst upp på sidan, eller på ikonen under sök på startsidan. Du kommer då till en sida där du kan söka på önskad kommun katalogen ska omfatta.
Du kan även nå Ratsitkatalogen inne på specifika personer. Sök då fram en person och klicka på personens namn i träfflistan. Inne i personrapporten kan du sedan välja produkten "Ratsitkatalogen". Du kommer då till en sida genom vilken du kan köpa den Ratsitkatalog där personen du sökt på bor.
På denna sida kan du se vad som ingår i katalogen, vad produkten kostar samt se exempel på hur en katalogsida kan se ut.
Tryck på knappen "Köp Ratsitkatalogen" för att gå vidare.
Du får nu se en produktbeskrivning där du ser vilken produkt du valt, antal och summa.
Är du privatkund betalat du genom Klarna Checkout. Fyll i dina uppgifter och tryck "Slutför köp".
Som företagskund har du möjlighet att betala med Ratsitkonto eller Klarna Checkout. Välj det alternativ som passar dig och klicka på "Fortsätt"
Fyll i de uppgifter som krävs och klicka på "Slutför köp".
Ditt köp av Ratsitkatalogen är nu klart och katalogen skickas till din brevlåda (tar normalt 4-7 arbetsdagar).
Hur lång är leveranstiden på en Ratsitkatalog?
Vi strävar efter att leverera katalogen så att den når mottagaren inom 4-7 arbetsdagar. Leveransen kan dock ta upp till 10 arbetsdagar vid försäljningstoppar, kampanjer och när taxeringsuppgifter uppdateras (månadsskiften). Har du inte fått din katalog inom 10 arbetsdagar från beställningsdatum är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Hur följer jag ett företag?
Sök fram det företag du är intresserad av genom att använda sökmotorn. Klicka på företaget i träfflistan så att du kommer till företagsrapporten. Under översikten högst upp i rapporten finns en liten knapp med texten "Följ företag" – klicka på knappen för att Följa företaget. Du har nu lagt upp detta företag i din lista över företag du följer. Du måste vara privat- eller företagsmedlem samt inloggad för att kunna Följa ett företag. När du aktiverat följfunktonen kan du se händelser på företaget. Dessa når du antingen på företagsrapporten under blocket ”Följ” eller på "Mina sidor" under följfunktionen. På Mina sidor kan du se alla företag du följer och händelser kopplat till dem.
Hur följer jag en person?
Sök fram den person som du är intresserad av genom att använda sökmotorn. Klicka på namnet i träfflistan så att du kommer till personrapporten. Under översikten högst upp i rapporten finns en liten knapp med texten "Följ Person" – klicka på knappen för att Följa personen. Du har nu lagt upp denna person i din lista över personer du följer. Du måste vara privat- eller företagsmedlem samt inloggad för att kunna Följa en person. När du aktiverat följfunktonen kan du se händelser på personen. Dessa når du antingen på personrapporten under blocket ”Följ” eller på "Mina sidor" under följfunktionen. På Mina sidor kan du se alla personer du följer och händelser kopplat till dem.
Sökmotor och register
Kan ni ta bort mig ur era register?
Önskar du bli dold i vårt publika sök kan du enkelt göra det med hjälp av BankID via ratsit.se/redigera/dolj.
Om du inte har tillgång till BankID så kontakta Kundservice så hjälper vi dig.
Kan ni visa mig på Ratsit igen?
Om du tagit bort dina uppgifter från Ratsit och vill synas igen så använder du följande länk:
https://www.ratsit.se/laggtillperson
Om du inte har tillgång till BankID så kontakta Kundservice så hjälper vi dig.
Hur ofta uppdateras era register?
Våra register uppdateras varje dygn. Det kan dock ske en fördröjning i uppdateringen av vissa uppgifter eftersom våra externa källor (myndigheter och privata aktörer) ibland registrerar sina uppgifter manuellt eller att de ej har dygnsuppdatering. Vår ambition är att ha marknadens bäst uppdaterade register.
Är det lagligt att förmedla sådan information som visas på Ratsit.se?
Ja, det handlar om offentlig information som även finns tillgänglig hos olika myndigheter. Vi har bara samlat informationen på ett ställe – Ratsit.se. Utförligare beskrivning finns under Lagar och juridik
Varför visas företag som är avregistrerade?
För att skapa en nyanserad helhetsbild är det viktigt att visa samtliga bolag en person är/har varit aktiv inom, även om det är inaktiva bolag.
Skälet är att även ett inaktivt bolag har en ekonomisk historia och denna ska ingå i helhetsbilden.
Det finns ingenting i kreditupplysningslagen som anger hur länge ett kreditupplysningsföretag får lagra historisk företagsinformation.
Vår leverantör har dock infört vissa gallringsregler, vilket innebär att aktiebolag och dess bolagsengagemang tas bort fem år efter avregistreringsdatum. Enskilda firmor med bolagsengagemang tas bort tre år efter avregistreringsdatum.
Medlemskap, kundvillkor, validering
Varför ska jag logga in med BankID?
Vi använder BankID för inloggning av två huvudsakliga anledningar: säkerhet och användarvänlighet.
BankID är en av de säkraste metoderna för elektronisk identifiering i Sverige. Genom att använda BankID skyddar vi ditt konto från obehörig åtkomst och säkerställer att det verkligen är du som loggar in. Det minskar risken för bedrägerier och intrång jämfört med traditionella lösenordslösningar.
Vi värnar om din integritet och vill att du ska känna dig trygg när du använder våra tjänster. BankID är en etablerad och betrodd identitetslösning som används av banker, myndigheter och företag över hela landet.
Med BankID slipper du komma ihåg ytterligare ett användarnamn och lösenord.
Om jag inte har BankID, hur loggar jag in då?
Vi har slutat med lösenord vid inloggning. Kontots lösenord ersätts med en inloggningslänk som skickas till kontots epostadress.
Vi rekommenderar dock att du byter till BankID som inloggningsmetod om du har möjlighet.
Hur kan jag ge fler personer tillgång till vårt företagskonto?
Under Mina Sidor har du möjlighet att bjuda in personer representerar företaget när dom logga in på Ratsit.
Vi har gjort denna förändring för att höja säkerheten på företagskontot.
Hur beställer jag ett nytt lösenord?
Vi har ersatt lösenord med BankID-inloggning så det är inte längre nödvändigt att beställa ett nytt lösenord.
Hur ändrar jag mitt användarnamn?
Ditt användarnamn är detsamma som din epostadress. Du kan byta epostadress för ditt konto via Inställningar på Mina sidor.
Varför får jag inget aktiveringsmail vid medlemsregistreringen?
När du ska aktivera ditt konto skickas ett epostmeddelande till dig. I detta finns en blåmarkerad länk, alltså ingen kod. Klicka på länken så kommer du vidare till aktiveringen. Om det inte fungerar att klicka på länken kan du kopiera den och klistra in den i din webbläsare. Har du inte fått något epostmeddelanden, kontrollera ditt spamfilter. Om det inte finns där, kontakta vår kundservice så hjälper de dig.
Var hittar jag köp- och medlemsvillkoren?
Aktuella villkor finns under menyn Mina sidor. När du genomför ett köp måste du alltid godkänna de senaste villkoren.
Varför får jag ingen faktura av Klarna?
Klarna skickar fakturor via e-post, inte per brev. Hittar du inte fakturan i din inkorg, kontrollera om den finns i ditt spamfilter. Om inte, kontakta Klarna direkt, eftersom de har hand om all fakturahantering via webbinsättningar. På deras hemsida www.klarna.se hittar du deras kontaktuppgifter.
Varför ska jag validera mitt konto?
Det finns särskilda regler i samband med att du tar kreditupplysningar på en privatperson, ett handelsbolag, ett kommanditbolag eller en enskild firma. Bland annat ska det skickas ut en upplysningskopia till den omfrågade som innehåller uppgifter om vem som tagit upplysningen. Vi behöver alltså säkerställa att den som tar upplysningen är den person eller det företag som den utger sig för att vara. Du behöver bara validera ditt konto en gång.
Hur validerar jag mitt konto?
Att validera ditt konto är enkelt och görs snabbt med BankID.
Du kan validera dig när som helst via Mina sidor, och det behöver bara göras en gång. När kontot är validerat har du direkt tillgång till alla tjänster som kräver detta.
Du behöver bara validera ditt konto en gång. När det är gjort kan du använda tjänster som kräver validerat konto direkt.
Har du inte tillgång till BankID? Inga problem – kontakta Kundservice så hjälper vi dig vidare.
Vad är ett Ratsitkonto?
Ratsitkontot är ett personligt konto som kan användas av dig som företagskund. Kontot fungerar ungefär som ett kontantkort, d.v.s. du för över pengar till ditt Ratsitkonto via kort eller faktura enligt vissa standardbelopp. Därefter kan du använda Ratsitkontot att betala med när du köper produkter. Ratsitkontot är knutet till din medlemsprofil och visas under "Mina sidor", d.v.s. det blir åtkomligt först när du loggar in. Ratsitkontot har även tidigare kunnat användas av dig som privatmedlem. Detta har dock tagits bort men har du pengar kvar där så kommer dina köp i första hand att dras från Ratsitkontot när du handlar.
Varför fryser saldot inne?
På Ratsit.se köper kunden rätten att ta ut varor (upplysningar, kataloger etc.) för ett visst belopp under en period av 180 dagar. För denna "uttagsrätt" betalar kunden samma belopp som kunden ges rätt att ta ut varor för. Betalningen sker via kort eller faktura och beloppet registreras på Ratsitkontot (som kunden disponerar över). När kunden köper rätten att ta ut produkter genomförs själva köpet, d.v.s. vid denna tidpunkt övergår pengarna på Ratsitkontot i Ratsits ägo. Kunden har samtidigt erhållit rätten att ta ut varor på Ratsit.se för motsvarande belopp under en tidsperiod om 180 dagar. Denna tidsperiod förlängs med ytterligare 180 dagar varje gång kunden tar ut en ny vara från Ratsitkontot, oavsett vad denna vara kostar. Detta innebär att om kunden tar ut en vara minst var 180:e dag från Ratsitkontot förlängs tidsbegränsningen tills hela det insatta beloppet är förbrukat. Om kunden inte tar ut någon vara under 180 dagar upphör rätten att ta ut varor dagen efter, vilket innebär att beloppet fryser inne. Används andra betalningssätt så förlängs ej Ratsitkontots bortre tidsgräns.
Vi informerar om Ratsits kontosystem i våra medlemsvillkor, vilka våra kunder måste godkänna innan de kan handla hos Ratsit.se. Vi skickar även påminnelser via e-post i god tid innan tidsbegränsningen går ut (30, 21,14,7, 3 och 1 dag innan). I dessa meddelanden ger vi instruktioner om hur kunden kan förlänga tidsbegränsningen med ytterligare 180 dagar. Liknande 180-dagarsregler finns hos flera internetföretag. Varför har vi valt detta system? Det finns en mängd olika betalningsformer, kundsystem och produktpaketeringar på marknaden: styckköp, mängdköp, abonnemang, prenumeration m.m., vilka i sin tur kan betalas via del-, efterskotts- eller förskottsbetalning. Vi på Ratsit har valt ett system som fungerar ungefär som ett tidsbegränsat kontantkort, men eftersom tidsbegränsningen förlängs vid varje köp innebär det i praktiken att det inte finns någon tidsgräns så länge du är en aktiv kund. Det finns flera skäl till att vi har valt detta system. Ett är att vi inte får bedriva bankverksamhet genom att tillhandahålla kundkonton med "riktiga pengar" innestående utan tidsbegränsning och uttagsrätt. Ett annat är att Aktiebolagslagen inte tillåter att ett bolag bygger upp en skuld som godtyckligt kan falla till betalning och därmed äventyra bolagets fortlevnad. Alternativ om saldot fryser inne. Om ditt saldo har fryst inne kan du få hela beloppet återinsatt om du hör av dig inom tre månader. Meddela Ratsits kundservice att du har för avsikt att bli aktiv kund igen så hjälper de dig.
Hur avslutar jag Ratsit Plus/Premium?
Om du loggar in på ditt medlemskap och går till fliken Inställningar på Mina sidor och scrollar längst ner till Ratsit abonnemang så ser du “Avsluta abonnemang”.