Vad är skillnaden mellan medarbetarsamtal och lönesamtal?

Medarbetarsamtal och lönesamtal kombineras ofta, vilket kan göra det svårt att förstå skillnaden. Kortfattat kan man säga att medarbetarsamtal handlar om att diskutera din prestation och utveckling på jobbet, medan lönesamtal handlar om att diskutera din löneutveckling.

Det finns dock några delar som både överlappar och skiljer sig åt mellan samtalstyperna. Här går vi igenom vad det innebär och vad du behöver tänka på.

Skillnad i syfte

Medarbetarsamtal är inriktade på din övergripande utveckling och tillväxt inom företaget. Det är ett tillfälle att diskutera prestationer och identifiera både styrkor och förbättringsområden, vilket hjälper dig och din chef att skapa en personlig utvecklingsplan.

Syftet med lönesamtal är att diskutera och förhandla om din lönenivå. Här vill du reflektera över hur ditt arbete bidrar till företaget, och komma fram till hur det bör påverka din lön.

Hur ofta och när?

Medarbetarsamtal sker regelbundet, och hålls ofta en till två gånger om året. Eftersom medarbetarsamtalet inte nödvändigtvis är bundet till lönerevision eller lönesamtal så kan de ske när som helst på året, beroende på vilka rutiner som finns på din arbetsplats. Om medarbetarsamtal kombineras med, eller sker i anslutning till lönesamtal, är det vanligt att de inträffar mot slutet av året, eller i samband med att företagets budget fastställs.

Lönesamtal sker vanligtvis en gång per år. När de inträffar kan dock variera mellan olika företag, eftersom lönesamtal ofta är kopplade till företagets ekonomiska cykler. Det är dock vanligt att lönesamtal hålls i slutet av året. Lönesamtal kan också ske utanför det vanliga schemat, till exempel vid befordran eller i samband med ändrade arbetsuppgifter.

Relaterad läsning: När har man lönesamtal?

Förberedelser

Inför medarbetarsamtal, sammanställ en lista över dina prestationer i arbetet, dina utmaningar och utvecklingsområden och reflektera över din personliga och professionella utveckling. Har du fastställt mål för ditt arbete i tidigare medarbetarsamtal kan du utvärdera hur väl du lyckats uppnå dem och lista de faktorer som bidragit till resultatet.  

Den förberedelse du gör inför medarbetarsamtalet kan också vara ett bra underlag för ditt lönesamtal. Goda prestationer och uppfyllda eller överträffade mål kan vara starka argument för en löneförhöjning. Förbered dig också genom att samla information om ditt nuvarande marknadsvärde och lönestandarder i din bransch, via Ratsit Lönestatistik.

Få mer information om hur du kan förbereda dig här: Mall och checklista för lönesamtal

Resultat och uppföljning

Under ett medarbetarsamtal brukar du och din chef upprätta en handlingsplan för din professionella utveckling. Det är viktigt att följa upp på de uppsatta målen och utvärdera framstegen regelbundet, vilket säkerställer att du är på rätt spår mot dina karriärmål.

Resultatet från lönesamtal kan variera. Men vanligt är att, om du får en löneförhöjning, så kommer du och din chef överens om den nya lönen och från vilket datum den ska gälla. Efter samtalet är det också bra att be om att få den nya lönen dokumenterad i ett uppdaterat anställningsavtal.